مقالات

تفاوت پمپ دنده داخلی و دنده خارجی

تفاوت پمپ دنده داخلی و پمپ دنده خارجی

در این مطلب می خواهیم که تفاوت های پمپ دنده داخلی و دنده خارجی را بیان کنیم اما قبل از آن، توضیحی در مورد هرکدام از این پمپ ها می دهیم و سپس تفاوت ها را بیان می کنیم.

نکته ای که وجود دارد این است که چون پمپ دنده خارجی مدل بسیار رایجی است و درک کردن نحوه کار آن بسیار راحت تر است، ابتدا پمپ دنده خارجی و بعد از آن پمپ دنده داخلی را معرفی می کنیم و در نهایت تفاوت ها را می بررسی کنیم.

پمپ دنده خارجی

ساختار و طراحی داخلی پمپ دنده خارجی

پمپ دنده خارجی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است اما اجزای اصلی آن چرخ دنده و محفظه پمپ است و به این صورت است که 2 چرخ دنده یکسان درون یک محفظه قرار گرفته اند تا سیالات را جابجا کنند.

برای به حرکت در آمدن چرخ دنده ها، یکی از چرخ دنده ها را به وسیله یک شافت به الکتروموتور وصل می کنند که به آن چرخ دنده محرک می گویند.

چرخ دنده دوم توسط چرخ دنده اول شروع به حرکت می کند و به آن چرخ دنده متحرک می گویند.

چرخ دنده های پمپ دنده خارجی مانند چرخ دنده های ساعت با یک یکدیگر در ارتباط هستند و با چرخش آن ها، سیالی که درون محفظه قرار دارد شروع به حرکت می کند و از خروجی پمپ به بیرون پمپاژ می شود.

مزایا و معایب پمپ دنده خارجی

برای مزایا می توان به سرعت چرخش بالا، فشار بالای خروج سیال و انتقال سیالات با چسبندگی پایین مثل آب اشاره کرد.

از جمله معایب این است که نباید زمان زیادی به صورت خالی کار کنند و برای مواد حساس از جمله مواد خوراکی و دارویی هم مناسب نیستند.

نکته: در پمپ های دنده خارجی، فاصله دندانه چرخ دنده ها با یکدیگر بسیار کم است که این مورد هم مزیت است و هم ایراد.

مزیتش این است که مانع از بازگشت سیالات می شود که برای سیالاتی با چسبندگی پایین مناسب است. در مقابل این فاصله کم باعث می شود که دندانه ها با هم برخورد داشته باشند که به مرور باعث سایش و خوردگی دندانه ها می شود.

پمپ دنده داخلی

ساختار و طراحی داخلی پمپ دنده داخلی

پمپ دنده داخلی هم قسمت های مختلفی دارد و اجزای اصلی آن، چرخ دنده، محفظه و یک قطعه هلالی شکل است.

تفاوت پمپ دنده داخلی و دنده خارجی در مدل و نحوه قرارگیری چرخ دنده ها است.

در پمپ دنده داخلی، یک چرخ دنده بزرگ وجود دارد و چرخ دنده دیگر که کوچکتر است، درون چرخ دنده بزرگتر قرار می گیرد. این دو چرخ دنده هم مرکز نیستند و چرخ دنده کوچکتر در یک سمت قرار می گیرد که باعث می شود در سمت دیگر فضای خالی به وجود آید.

بین فضای خالی چرخ دنده ها یک قطعه هلالی شکل قرار می گیرد که به آن آب بند هم می گویند. در نهایت همه این اجزا درون یک محفظه قرار می گیرند.

چرخ دنده کوچکتر از طریق شافت به الکتروموتور وصل می شود و با چرخش آن، چرخ دنده بزرگتر هم شروع به چرخش می کند. به چرخ دنده کوچک، محرک و به چرخ دنده بزرگتر، متحرک می گویند.

بیشتر بخوانید: پمپ دنده داخلی چیست؟

مزایا و معایب پمپ دنده داخلی

پمپ دنده داخلی مزایای مختلفی دارد که می توان گفت که مهم ترین آن این است که مناسب برای هر سیالی با هر ویسکوزیته ای است.

یکی دیگر از مزایا این است که میزان صدای آن بسیار کمتر از پمپ دنده خارجی است.

یکی از مهم ترین معایب پمپ دنده داخلی این است که ساختار پیچیده تری دارد که منجر به سخت تر شدن فرایند ساخت و تولید آن می شود.

بررسی تفاوت پمپ دنده خارجی و دنده داخلی

تا اینجا با پمپ های دنده داخلی و دنده خارجی و برخی از مهمترین مزایا و معایب آن ها آشنا شده ایم.

الان بهتر است تفاوت های آن ها را بررسی کنیم تا شناخت ما نسبت به این پمپ های دنده ای کامل تر شود. تفاوت ها را در یک جدول آورده ایم تا راحت تر و بهتر بتوان آن ها را درک کرد.

جدول مقایسه و بررسی تفاوت ها و شباهت های پمپ دنده داخلی و پمپ دنده خارجی

نتیجه گیری

با توجه به موارد و اطلاعاتی که در مورد ویژگی های پمپ های دنده داخلی و دنده خارجی گفته شد، الان بهتر می توانید برای انتخاب و خرید پمپ دنده ای یا پمپ غلیظ کش مورد نظر تصمیم بگیرید.

البته برای انتخاب پمپ دنده ای مناسب به ویژگی های دیگری از پمپ و سیالی که قرار است انتقال دهد باید توجه کرد. مواردی مثل دبی و هد پمپ و دما و جنس سیال که همگی مهم و تاثیر گذار هستند.

اگر برای انتخاب پمپ دنده ای به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با کارشناسان فروش گروه تولید کننده پمپ دنده ای نقش جهان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *