طول چرخ دنده در راندمان پمپ دنده ای چه تاثیری دارد؟

0 دیدگاه
بررسی تاثیر طول چرخ دنده در راندمان پمپ دنده ای

دو کانال چرخ دنده‌های بیرونی به همراه چرخ دنده راهنما و محفظه فضای بسته‌ای را تشکیل می‌دهند که از مکش به سمت تخلیه حرکت می‌کند، بدون اینکه حجم آن تغییر کند، به شکل یک مهره سیال. در ناحیه مکش، خروج پروفیل خارجی یک چرخ دنده از شکاف دیگری تعیین کننده افزایش حجم مذکور خواهد بود، در هنگام تخلیه پدیده معکوس به معنای کاهش حجم رخ می‌دهد.
پس از اولین چرخه عملیاتی (بعد از اولین پر کردن با مایع) دستگاه‌های پمپ دنده‌ای به صورت خودکار آماده می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب به زیر مجموعه‌های پمپ به دلیل افزایش فشار تصادفی، یک شیر اطمینان در ناحیه تخلیه سیال در نظر گرفته شده است که می‌تواند با رسیدن به حداکثر فشار تنظیم شده، شیر سیال را به داخل گالری مکش هدایت کند.

تاثیر طول چرخ دنده در راندمان پمپ دنده‌ای

راندمان حجمی پمپ مستقیماً به طول چرخ دنده‌ها بستگی دارد. در عمل ماشین‌هایی با یک چرخ دنده نیز وجود دارد. در اینها روتور یک چرخ دنده غیرعادی است. حرکت از موتور الکتریکی به روتور مارچرخ دنده با استفاده از دو شفت، یکی اصلی و دیگری میانی که توسط کوپلینگ‌های کاردان به یکدیگر کوپل شده‌اند، منتقل می‌شود [5].

پمپ‌های پمپ دنده‌ای که بهصورت عمودی یا افقی ساخته می‌شوند دارای تعداد دو تا پنج چرخ دنده هستند.
چرخ دنده‌های پمپ در شکل زیر یکی با پله راست، دیگری با پله چپ، یکی رانده و دیگری درایور است. عناصر جزء در شکل ۴ ارائه شده است:

  • چرخ دنده راهنما
  • چرخ دنده محرک
  • بلبرینگ
  • درخت
  • مسکن
  • پایه
  • آرزو
  • سرکوب
  • مهر و موم حلقه
  • غده
  • سوراخ زهکشی
  • مانومتر

طول چرخ دنده‌ها باید بیشتر از محفظه پوسته باشد. حرکت چرخ دنده محرک از طریق چرخ دنده‌های زمان‌بندی منتقل می‌شود.

بررسی تاثیر طول چرخ دنده در راندمان پمپ دنده ای

برای پمپ‌های با بیش از دو چرخ دنده، چرخ دنده‌های زمان‌بندی ممکن است دیگر ظاهر نشوند.
اتصالات مکش و تخلیه پمپ می‌تواند در ناحیه مرکزی در همان مقطع (به منظور لغو متقابل رانش‌های محوری) یا در هر دو انتها باشد.
پمپ‌های گریز از مرکز. پمپ‌های گریز از مرکز در طیف وسیعی از زمینه‌ها از کاربردهای دریایی گرفته تا تامین آب شهری، تامین صنعتی، برای جریان‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ لیتر در ثانیه و ارتفاع پمپاژ ۲۰ تا ۸۰ متر (مانند آنچه در شکل ۵ نشان داده شده است) استفاده می‌شود. در زیر توضیحات فنی یک پمپ گریز از مرکز ارائه می‌شود که ایستگاه پمپاژ آب آشامیدنی یک شهر را تامین می‌کند، [1].
محفظه پمپ دارای شکل هندسی چرخ دنده‌ای است که هم محفظه مارچرخ دنده و هم محفظه مکش را تشکیل می‌دهد. اتصالات مکش و تخلیه در پایین پمپ قرار دارند که پایه‌های گیره روی صفحه پایه نیز در آن تعبیه شده است. به طور معمول، محفظه پمپ از دو قسمت ساخته شده است که توسط فلنج‌ها به هم وصل شده‌اند، به دنبال یک صفحه افقی که از محور دستگاه عبور می‌کند. این راه حل نصب و تعمیرات اساسی پمپ را تسهیل می‌کند.

روتور دوتایی پمپ دنده‌ای

روتور ورودی دوتایی توسط گوه روی شفت که بر روی یاتاقان‌های پمپ پشتیبانی می‌شود ثابت می‌شود و عبور آن از داخل محفظه پمپ با کمک واشر آب‌بندی می‌شود. محفظه یاتاقان روی محفظه پمپ قرار دارد.
در ایستگاه‌های پمپاژ یا تاسیسات با عملکرد بهبود آب، واحدهای پمپاژ گردش حجم آب از حوضچه مکش به حوضچه تخلیه واقع در سطح بالایی را تضمین می‌کنند.
در موارد دیگر، تخلیه مستقیماً به شبکه‌ای که آنتن‌های آبیاری به آن متصل هستند، انجام می‌شود.
به طور کلی، مکش و تخلیه از حوضچه‌هایی با چیدمان خاص، با سطح فشار اتمسفر ساخته می‌شود. هنگامی که تخلیه در استخرهای بسته انجام می‌شود، فشار آن با فشار اتمسفر متفاوت است.

بررسی تاثیر طول چرخ دنده در راندمان پمپ دنده ای

تانکر مواد شیمیایی دارای سیستم فرمان متشکل از دو موتور آزیموت رولز رویس از نوع AZ-PM با ظرفیت ۳۶۰ درجه و قدرت هر کدام ۳۶۰۰ کیلووات می‌باشد که مدلی از این سیستم در شکل ۶ ارائه شده است. دارای چهار پره می‌باشند. ملخ نصب شده در مجرای نوع Bеrgеn. این سیستم‌ها توسط دو موتور الکتریکی که از موتور اصلی کشتی نیرو می‌گیرند، تغذیه می‌شوند.
آزیموت‌ها با انتقال مکانیکی می‌توانند در یک موقعیت ثابت نصب شوند، می‌توانند جمع شوند و مستقیماً در زیر کیل کشتی نصب شوند، بدون نیاز به لنگر انداختن آن. مزیت اینها این است که می‌توانند به گام ثابت یا مارچرخ دنده گام قابل تنظیم مجهز شوند [4]. معمولاً کشتی‌های ثابت بر روی کشتی‌های یدک‌کش، قایق‌های فری یا کشتی‌های OSV (کشتی تامین فرا ساحلی سکوهای نفتی دریایی) نصب می‌شوند.
مدل‌های جمع شونده سیستم‌های سکان مارچرخ دنده در سیستم‌های کمکی رانش کشتی‌هایی که موقعیت‌یابی دینامیکی دارند و کشتی‌های نظامی به‌ طور عمده استفاده می‌شوند.
مدل‌های تعبیه‌شده در زیر کیل کشتی در سیستم‌های محرکه مورد استفاده به عنوان سیستم‌های موقعیت‌یابی پویا، به‌ ویژه در مورد کشتی‌های بسیار بزرگ، مانند سکوهای نیمه شناور و کشتی‌های حفاری استفاده می‌شوند.
رولز رویس یکی از تامین کنندگان پیشرو در بازار جهانی در زمینه موتورهای آزیموت است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *