عملکرد پمپ دنده ای در کشتی چگونه است؟

0 دیدگاه
عملکرد پمپ دنده ای در کشتی

پمپ دنده‌ای دارای مزایای زیادی است، می‌تواند فشار تخلیه بسیار پایین را تضمین کند، فشار تخلیه به سرعت چرخ دنده بستگی ندارد، می‌توان آن را در جریان‌های مختلف ثابت نگه داشت.
با بازده خوب کار می‌کند.
معایب این ماشین‌ها به شرح زیر است: جریان نسبتا کم به دلیل مقطع کوچک، سرعت کم تردد و عبور چندگانه از نقاط سرعت صفر. ساخت و ساز پیچیده به دلیل بسته شدن اعضا و حرکت رفت و برگشتی چرخ دنده. جریان ضربانی.
عملکرد پمپ چرخ دنده‌ای بر اساس تغییر چرخه‌ای حجم کار است. یک چرخه عملیاتی از دو مرحله تشکیل شده است: مرحله اول، که در آن، با حرکت چرخ دنده در جهت افزایش حجم کار، فرورفتگی در حفره کار ظاهر می‌شود که مکش را از طریق شیر مکش تعیین می‌کند.
دوم، که در آن، با حرکت چرخ دنده در جهتی که حجم کار کاهش می‌یابد، فشار افزایش می‌یابد و سیال از طریق شیر تخلیه تخلیه می‌شود که به طور شماتیک در شکل ۲ نشان داده شده است. پمپ‌های چرخ دنده دارای مزیت دستیابی به مقادیر بالای کار هستند.

عملکرد یک پمپ دنده ای در کشتی

عملکرد پمپ دنده‌ای در کشتی

فشارهای بیش از ۲۰۰ بار که کاستی‌های جریان ناهموار را جبران می‌کند. آن‌ها در کشتی ها، به ویژه در تاسیساتی که شرایط عملیاتی مکش سنگین یا بسیار سنگین است (سیستم آبگیر، سیستم انتقال سوخت و روغن و غیره) مشاهده می‌شوند.
این جریان‌های خاص نسبتاً کوچکی را به دست می‌آورد، اما همچنین دارای مزایای خالصی نسبت به سایر ماشین‌های هیدرولیک است: مکش خشک را تضمین می‌کند. می‌تواند مایعات گرم و سرد را اداره کند.
ویسکوزیته سیال کار می‌تواند به اندازه‌ای باشد که سیال کار می‌تواند در ترکیب خود حتی تعلیق‌های مکانیکی داشته باشد.
پمپ دنده ای معمولاً از یک جفت چرخ دنده استوانه مستقیم ساخته می‌شود که به صورت محیطی توسط محفظه بسته (به جز نواحی مکش و تخلیه) و به طرفین توسط شیشه‌های به اصطلاح بوشینگ مهر و موم شده است.
سیالی که تحت تأثیر فشار اتمسفر از طریق دهانه مکش وارد می‌شود، فضاهای رشد ایجاد شده در اثر خروج دندانه‌ها از چرخ دنده را پر می‌کند و سپس به حاشیه چرخ‌ها و به سمت دهانه تخلیه منتقل می‌شود.
خط تماس دندانه‌های چرخ دنده امکان عایق‌بندی دو ناحیه را با فشارهای متفاوت فراهم می‌کند و در نتیجه از بازگشت روغن از ناحیه تخلیه به مخزن جلوگیری می‌کند.
با این حال، مقداری از روغن به ناحیه مکش بازگردانده می‌شود، زیرا فضای بین دندانه‌ها (شکاف ها) کمی بزرگ‌تر از دندانه‌های چرخ‌ها است.
پمپ‌های دنده‌ای، از دیدگاه سازنده، مجموعه‌های ساده‌ای هستند که عناصر اصلی آن دو پینیون هستند، یکی رانده و دیگری رانده.
حرکت چرخشی پینیون‌ها با راندن، از منبع تغذیه خارجی به پمپ، یکی از شفت‌هایی که روی آن نصب شده اند، با انتقال حرکت به شفت محرک انجام می‌شود.
این پمپ‌ها ماشین‌های هیدرولیکی هستند که امکان سرعت بالا را فراهم می‌کنند. آن‌ها را می‌توان بر اساس معیارهای زیر طبقه‌بندی کرد: با توجه به حالت چرخ دنده (با چرخ دنده خارجی، با دنده داخلی).
با تعداد چرخ‌هایی که به طور همزمان درگیر شده‌اند (با دو روتور، با چند روتور)، پس از فشار تخلیه (فشار پایین، p <۳۰ بار، فشار متوسط، ۳۰ < p <۱۰۰ بار، فشار بالا، p = ۱۰۰.۳۰۰ بار). با توجه به امکان تنظیم جریان (با جریان قابل تنظیم، با جریان ثابت).

عملکرد یک پمپ دنده ای در کشتی

پمپ چرخ دنده‌ای خارجی رایج‌ترین نوع پمپ دنده‌ای است. از نظر سازنده، ساده است، با قابلیت اطمینان بالا، کاربرد وسیعی برای فشارها و جریان‌های انجام شده دارد.
به طور سازنده، چنین ماشینی مانند شکل ۳ به نظر می‌رسد.
دو چرخ دنده در قسمت مرکزی پمپ درگیر می‌شوند، نوک دندانه‌ها در حاشیه با دیواره‌های محفظه تماس کامل دارند.
مکش همیشه در ناحیه‌ای که دندان‌ها از چرخ دنده خارج می‌شوند و تخلیه در ناحیه‌ای که دندان‌ها وارد چرخ دنده می‌شوند انجام می‌شود.
پمپ‌های پیچی – این پمپ‌ها از اصل عملکردی مشابه پمپ‌های دنده‌ای پیروی می‌کنند، اما سینماتیک آن‌ها سه بعدی است.
از مزایای آن‌ها می‌توان به جریان تقریبا یکنواخت و سرعت بالای حرکت آن‌ها اشاره کرد. پمپ‌های اسکرو به دلیل مزایای بزرگی که نسبت به سایر انواع ماشین‌های حجیم دارند توصیه می‌شوند: فشار زیاد در تخلیه، در ابعاد کوچک و بازده بالا را به دست می‌آورند.
آن‌ها بدون کاویتاسیون با سرعت بالا کار می‌کنند و پر کردن خوبی دارند. اجازه دادن به انجام وظایف بزرگ در مورد آرزو. برای کار کردن ایمن هستند و سرعت جریان یکنواختی دارند. قابل اعتماد و نگهداری آسان هستند.
تغییرات فشار روی لوله تخلیه به دلیل جریان ثابت کم است. عملکرد بی‌صدا دارند و می‌توانند مستقیماً توسط موتورهای الکتریکی هدایت شوند.
هنگامی که پیچ‌ها می‌چرخند، مایع موجود در محفظه مکش شکاف‌های بین طرفین پیچ‌ها و محفظه را پر می‌کند، وارد فضای بسته‌ای می‌شود که در امتداد کانال‌های مارپیچ حرکت می‌کند و پس از آن به محفظه اگزوز هل داده می‌شود. پمپ از سه پیچ تشکیل شده است که پیچ میانی رسانا (دیگر رانده) با نسبت انتقال ۱ است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *